Welkom op mijn quiltblog.

Mijn naam is Gerie, ik ben 42 jaar en quilten is mijn lust en mijn leven. Kijk gezellig mee en laat me weten wat je ervan vindt. Groetjes.

dinsdag 22 november 2016

Double Weddingring in stappen.

Tijdens het maken van deze Double Wedding Ring heb ik tijdens het maken steeds foto's gemaakt van de stappen die ik maakte.
Het quiltje is voor paardenfans. Ik vond geen paardenstof naar mijn zin maar gelukkig zijn er wel veel paardendekbedovertrekken te koop. En daar vond ik er 1 waar ik wat mee kon. Ik heb de afbeelding die ik wilde fuzzycut uitgeknipt. Dat betekent dat ik niet zo zuinig mogelijk in de stof wilde knippen maar gewoon het mooiste stukje er uit heb geknipt. Dat kost veel stof, maar het doel heiligt de middelen, in dit geval.

De afbeelding heb ik twee keer uitgeknipt. Gelukkig is de stof goed gedrukt, de afbeelding staat op de achterkant net zo duidelijk als op de voorkant van de stof. Als ik dan 1 voorkant en 1 achterkant gebruik, heb ik de afbeelding meteen gespiegeld en kunnen de paarden elkaar aan kijken. Of van elkaar wegkijken, maar voor een huwelijksquilt is het wel zo leuk als de paarden elkaar aankijken.

Ik heb veertien meloenranden geknipt. Mijn uiteinden zijn niet helemaal recht. Ik gebruik mallen en de mallen zijn niet helemaal recht. Op de volgende foto zie je dat de tussenstukjes ook niet recht zijn, maar wel perfect aan de randen passen. De randen heb ik 1 x dwarsover dubbelgevouwen en daarna aan de onderkant en bovenkant de middens aangegeven. Dat doe ik door bij de vouw een piepklein puntje weg te knippen. In de korte bocht zie je in het midden een kleine inkeping zitten.


Het tussenstukje leg ik op de rand, waarbij het puntje van het tussenstuk een beetje uitsteekt. De randjes van de lapjes liggen wel netjes op elkaar. Op de foto lijkt mijn naailijn heel scheef maar dat valt in het echt wel mee. Aangezien mijn patroon niet helemaal recht is, is mijn naailijn dat dus ook niet. Ik heb overal dezelfde naadtoeslag (proberen) te houden.

Aan zeven randen zet ik twee tussenstukje. Let erop dat beide uitstekende puntjes van de tussenstukjes aan de kant van de korte bocht komen. Aan de resterende zeven randen heb ik de meloenen genaaid. Die heb ik van te voren ook even dwarsover dubbel gevouwen om de middens aan te geven. Op de foto zie je onder aan de meloen ook nog de inkeping voor het midden. Die inkepingen van de meloen en de rand leg je netjes op elkaar. Speld erdoor. In de kruispunten van de rand met meloen en de rand met tussenstukjes ook een paar spelden zetten. Voor de zekerheid tussen alle spelden nog meer spelden om het geheel goed op elkaar te houden en naaien maar. Je zet vier complete meloendelen aan 1 middenstuk. Dan drie meloendelen aan het tweede middenstuk. Let erop dat er bij het tweede middenstuk geen meloendeel komt waar deel 1 vastgemaakt wordt. Dat meloendeel zit namelijk al aan deel 1.


In de meloendelen heb ik de huwelijksgegevens geborduurd. Tussenvulling en achterkant er tegenaan, rijgen en doorquilten en afwerken. Aan de achterkant zitten twee ophanglusjes onder de afbiesband verwerkt. Ik heb summier gequilt, gewoon een halve centimeter van de rand in de meloenen en in de middenstukjes. Ik vind dat genoeg. Op het moment dat ik in de middens nog meer quilt, doet dat afbreuk an het plaatje. Dat wil ik niet. Wanneer de middens effen waren geweest, had ik de middens wel gequilt. Voor het label heb ik een hart geborduurd met mijn gegevens en de datum van het huwelijksfeest. De foto is geplaatst met toestemming van het bruidspaar, waarvoor dank.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten