Welkom op mijn quiltblog.

Mijn naam is Gerie, ik ben 42 jaar en quilten is mijn lust en mijn leven. Kijk gezellig mee en laat me weten wat je ervan vindt. Groetjes.

dinsdag 10 januari 2012

Applicatiequiltje wordt Lavandin.

Het applicatiequiltje is af, nu alleen het labeltje nog. Dat ga ik een dezer dagen borduren. Ik heb onlangs weer wat nieuwe quiltlabelborduurpatronen gekocht, een aantal voor kerstquilts, eentje voor babyquilts en een algemene. Van de algemene soort had ik er al een aantal. Maar goed, het applicatiequiltje. Voor mij als werktitel duidelijk welke quilt ik dan bedoel, maar als de quilt eenmaal af is, heeft hij (of zij?) toch recht op een mooiere naam. Voor deze quilt heb ik Lavandin gekozen. De kleuren van de quilt zijn gebaseerd op een lavendelveld. Het patroon is geen lavendel, vandaar Lavandin. Lavandin is een kruising van de originele franse lavendel, met een kruid dat zorgt dat de lavendel veel sterker geurt. Vaak zit er in een zakje lavendel ook lavandin, omdat je dan minder echte lavendel nodig hebt. Ook voor bad- en geurproducten wordt vaak lavandin gebruikt, omdat je voor dezelfde hoeveelheid geurende olie, veel minder kilo planten nodig hebt. Als je op het ingredientenlijstje van bijvoorbeeld badolie kijkt, staat daar naast Lavandula Angustiolia (de echte lavendel) vaak ook Lavandula Hybride op. Dat is de lavandin. Ik kan nog geen foto plaatsen, omdat ik nog speel met de gedachte om dit quiltje in te sturen naar de miniatuurquilttentoonstelling van het quiltersgilde. Daarvoor moet ik eerst nog toestemming vragen aan de ontwerpster van het patroon, Francoise Maarse.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten