Welkom op mijn quiltblog.

Mijn naam is Gerie, ik ben 42 jaar en quilten is mijn lust en mijn leven. Kijk gezellig mee en laat me weten wat je ervan vindt. Groetjes.

donderdag 15 januari 2015

Lynn's jewel.

En zie hier. Er mist nog een foto van een quilt. Lynn's Jewel. Deze quilt ben ik begonnen op een Quiltersweekend van het quiltersgilde en wel het weekend van 2010. Dat was mijn tweede weekend.Het thema was vreemdgaan met vouwen en het ging om textuur/structuur. Ik heb daar de chenilletechniek geleerd. Heel erg leuk. Je legt een aantal lapjes ,schuin van draad, op elkaar, die je helemaal doorstikt, voetjebreed. Je krijgt dus heel veel naailijnen. Als je het hele lapje doorgestikt hebt, ga je de bovenste lapjes tussen de naailijnen door voorzichtig doorknippen, maar het onderste lapje laat je heel. Dat lapje houdt het hele boeltje bij elkaar. Anders krijg je losse strookjes en dat is nu niet de bedoeling. Met je hand wrijf je over de ruwe randjes en dan gaat het een beetje rafelen. Dat geeft een heel leuk effect. Je kunt de lapjes ook recht van draad laten, dan rafelt het wat minder. Je kunt het lapje ook in de droger gooien, dan gaat het rafelen wat sneller.
Bij deze quilt had ik de bies er zonder te meten aan gezet, met als gevolg dat mijn bies eigenlijk langer was dan de quiltrand, waardoor de quilt erg ging golven. Dat is op de foto nog steeds te zien. De bies heb ik er weer afgehaald, ik heb de quilt en de bies om de tien centimeter gemarkeerd en toen de bies er weer om zat, de quilt vochtig gemaakt en recht laten opdrogen. Dat heeft wel goed geholpen, maar de quilt golft nog steeds een beetje.Ik had namelijk niet alleen de bies, maar ook de rand niet opgemeten of gemarkeerd. Nou ja. Het is mijn leerpunt geworden, hoewel ik dezelfde fout bij Inflatie weer heb gemaakt. Maar die heb ik toen zo vaak uit elkaar gehaald, dat ik het nu echt afgeleerd heb. Eerst meten en markeren, dan pas randen en biezen eraan zetten. Ondertussen heeft de quilt al op een tentoonstelling van de Keien (Quiltbee) gehangen en hij is zelfs gefotografeerd voor het quiltnieuws. Maart 2013, meen ik. Het onderschrift stond bij een andere quilt, maar je kunt wel zien welk onderschrift bij welke quilt hoort. Ik heb de quilt Lynn's Jewel genoemd, naar een Amerikaanse vriendin, voor wie ik geen afscheidsquilt had gemaakt toen wij weer terug naar Nederland verhuisden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten