Welkom op mijn quiltblog.

Mijn naam is Gerie, ik ben 42 jaar en quilten is mijn lust en mijn leven. Kijk gezellig mee en laat me weten wat je ervan vindt. Groetjes.

vrijdag 30 september 2011

Jaar Rond en Zaschaquilt.

Veel foto's deze keer, dat heb je zo als je een tijdje geen foto's gemaakt of geplaatst hebt. Het septemberquiltje is natuurlijk al een hele tijd af, maar ik zag dat de foto nog niet geplaatst was. Voorlopig stop ik even met de JaarRondquiltjes, zodat ik me helemaal op de kerstspullen kan gaan storten, zodra ik de Zaschaquilt af heb. De Zaschaquilt gaat ook lekker, iedere dag een paar lichtblauwe blokjes doorquilten, dat schiet lekker op. De binnenborders heb ik in de ditch doorgequilt en tussen de binnenborders de veersteek. Dat vind ik leuk, omdat het een eendenquilt is. Een eend heeft natuurlijk ook veren. Bovendien vind ik de veersteek er gewoon leuk uitzien. Binnenkort volgen er foto's van de applicatiequilt. De vorderingen dan, want de quilt is nog niet af. Dat quiltje maak ik voornamelijk tijdens de zwemlessen en de logopedie van de kinderen. Vandeweek ben ik voor het eerst naar de cursus Kunstgeschiedenis geweest. Het thema van dit jaar wordt verbanden leggen tussen verschillende schilders en schilderijen. Voor mezelf ga ik verbanden trekken naar het quilten. Zo schijnt ene Caravaggio vooral bekend te zijn om zijn licht-donkercontrast. Even googlen en kijken hoe dat in quilts toe te passen is en natuurlijk al toegepast wordt. Jammer dat de Algemene tentoonstelling van het quiltersgilde weer net is geweest, Daar had ik dus al een hoop kunnen zien. De leraar heeft het ook over schilders gehad die als inspiratiebron dienden voor andere (nog) meer bekende schilders, zoals Diego Velasquez voor Picasso. Ook die lijn is door te trekken naar de quiltwereld, waar quiltsters hun eigen versie van reeds bestaande quilts maken. En in de kunstwereld in het algemeen bestaat ook een kloof tussen traditionele kunst en abstracte kunst. Ik vind die kloof in de quiltwereld altijd jammer, het kan toch allemaal naast elkaar bestaan, zonder gelijk het een boven het ander te verheffen. Maar ja, als er in het algemeen een kloof is, is die er in de microwereld ook. Tja.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten